בדיקת נאותות לסטרטאפ

רונן פנחסוב

כאשר חברת סטרטאפ מעוניינת לסגור עסקה עם לקוח, בדיקת נאותות לסטרטאפ מסייעת לה לבצע בדיקה יסודית ומעמיקה בתחום העסקי, הפיננסי, הטכנולוגי והמשפטי בנוגע לכדאיות העסקה ולהגיע לקבלת החלטות נכונה בביצוע העסקה עם הלקוח או לא. 

בדיקת נאותות לסטרטאפ

בדיקת נאותות מאפשרות להגביר את האמון בתוכנית העסקית ובתחזיות העתידיות של הסטרטאפ של החברה לבין המשקיעים או הלקוחות הפוטנציאלים תוך ביצוע של מחקר וניתוח של השוק והתחרות בו. הליך הבדיקה מתבצע בצורה מקיפה ומותאם לדרישותיו של הלקוח בתחום בו פועל הסטרטאפ, שלב בו נמצא הסטרטאפ, מבנה משפטי והיקף העסקה. מכאן, הליך בדיקת נאותות לסטרטאפ מצריך השקעה רבה על מנת להתמקד בסוגיות מפתח קריטיות בעבור המשקיע בהערכת סיכונים, היקף הצורך של המוצר וערכו של המוצר בהשוואה לפתרונות קיימים. כך מאפשרת הבדיקה לסייע למשקיע לקבלת החלטות בדבר כדאיות העסקה, הפוטנציאל, באיזה שווי מחר ותנאים הכרוכים בביצוע העסקה.  

KPI מול תחזיות הסטרטאפ

אחד הדברים החשובים לבצע בבדיקת נאותות לסטרטאפ הוא מחקר שוק מקיף וניתוח מתחרים, בחינה של מיהם המתחרים, מה עובד להם טוב יותר או פחות על מנת למקס את המענה של הסטרטאפ שלכם. גם הערכת TAM והצעת ערך של המוצר היא חשובה לצד תוכניות go to market  או scrolling ומודל עסקי. לא פחות חשוב בדיקת הנחות לתחזיות ותקציב. 

חשיבותה שלה בדיקת הנאותות

בראש ובראשונה, החשיבות של בדיקת נאותות היא לחשוף מידע וממצאים משמעותיים שלא תמיד נראים מעל לפני השטח בתחומים העסקיים, הטכנולוגיים והמשפטיים בחברה הכולל בחינת דוחות ומסמכים, תוכניות ייצור ושיווק העשויים להשפיע על קבלת החלטות בלקיחת סיכונים בענף, בחינת תרחישים שונים והשלכותיהם. יחד עם זאת, כאשר בוחנים את הסיכונים לטווח זמן קצר או ארוך, יש לשאול שאלות כמו האם הצוות מנוסה דיו ויציב, האם יש עניינים משטפיים או רגולטורים משמעותיים ועוד. שאלות אילו, יסייעו לכם גם בטווח הקצר או הארוך להבנה בסיכונים השונים בענף ובחברה שבוחנים. לכן, בדיקת נאותות טובה תדגיש את הסיכונים העיקריים בהשקעה בסטרטאפ עצמו, תספק תמיכה להחלטה טובה יותר בכדאיות העסקה, האם כדאי להשקיע בסטארט אפ, באיזה שווי ובאילו תנאים. כמו כן, בדיקת הנאותות לסטרטאפ חוסכת זמן רב לשני הצדדים, גם למשקיע (לקוח) וגם לחברה ומשמשת ככלי יעיל ואידיאלי בעבור כל חברת סטרטאפ בטרם חתימת ההסכם שבין החברה ללקוח או המשקיע.

בדיקת נאותות גם בשלבים מתקדמים

גם כאשר הסטרטאפ שלכם נמצא בשלבים המתקדמים שלו כדאי לבצע בדיקת נאותות לסטרטאפ שתסייע בחקר שוק מעמיק, זיהוי הבעיה שהמוצר או השירות שנועד לפתור, בדיקת תקציבים ותחזיות, מודל עסקי וכלכלי מבטיחים למשקיע הפוטנציאלי לראות את התמונה המלאה בשקיפות רבה, מדויקת ואמינה ואפשרת גם בשלב מתקדם לנהל את הסיכונים באופן מושכל. מכאן, גם בשבלים מתקדמים סטרט-אפים מגייסים הון ובמסגרת זו נדרשת בדיקת נאותות ע"י מומחים שמבצעים בדיקה של השוק, הערכה בהתנהלות במקצועיות רבה.