חשיבות ההדרכה למניעת הטרדה מינית בעבודה

רונן פנחסוב

חשיבות ההדרכה למניעת הטרדה מינית בעבודה

במרבית האתר אני דן לרוב בנושאים הנוגעים יותר בניהול העסק, בחישובים פיננסיים ובהתוויית הדרך הנכונה להצלחה עסקית. אך סביבת עבודה בטוחה ונעימה לעובדים, היא לא פחות חשובה מאותם חישובים כלכליים. 

אלו הם העובדים שמניעים את העסק שלנו קדימה, אלו הם העובדים שבזכותם אנו מגיעים ליעדים אותם הצבנו ואף עוקפים אותם.

כל מעסיק ומעסיקה מוכרחים להקדיש מחשבה יתרה ליצירת סביבה מקבלת ומכילה.

האם הדרכה למניעת הטרדה מינית היא חובה?

נבהיר כי הדרכות למניעת הטרדות מיניות הן אינן בגדר חובה, ואין כל חוק המורה על כך באופן ישיר.

עם זאת, החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה אכן מורה על בתי עסק ובהם סד"כ העומד על 10 עובדים ומעלה, להביא את דבר החוק ואת סעיפיו באופן ברור ומובן לכל העובדים והעובדות.

האם בהכרח שאותם עובדים ועובדות ישימו לב לתקנון התלוי על גבי המסדרון שבמשרד? הסיכויים אינם עומדים לזכות אותו תקנון. לשם כך נדרשת הדרכה אשר תסב את תשומת לבם של העובדים ותסביר להם באופן מפורט ונהיר אודות דבר החוק, השלכותיה של התנהגות לא נאותה, מה מבדיל בין ניסיון לקשר רומנטי לבין הטרדה מינית שאיננה מקובלת ונקיטת צעדים משפטיים.

מי מעביר את ההדרכות?

את ההדרכות להיכרות מעמיקה עם החוק למניעת הטרדה מינית ניתן להזמין דרך מגוון רחב של ארגונים, וכן ישנם גם משרדי עורכי דין המעבירים הדרכות כגון משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות'.

את ההדרכות נהוג להעביר במתכונת של סדנה פעילה ובה מועבר החומר על בסיס הרצאה, ולאחריה העובדים משתתפים באמצעים שונים המאפשרים להם להיות חלק פעיל מן הדיון אודות נושא ההטרדות המיניות.

חשוב לציין כי אין הדרכה אחת סדורה, וכן כל ארגון ועל משרד עורכי דין מעביר את ההדרכות על בסיס מתכונת שהוא קבע. 

מומלץ לפנות לארגונים ומשרדי עריכת דין המתמחים בתחום ושמביאים עמם ניסיון רב שנים.

כל כמה זמן מומלץ להקפיד על הסדנה?

סדנאות והדרכות למניעת הטרדה מינית במקום העבודה יכולות להתקיים על בסיס שנתי. אם תחלופת העובדים היא רבה ומשמעותית, הרי שיהיה מומלץ להעביר את ההדרכות פעמיים בשנה ומעלה.

בהתאם לתחושתם של המעסיקים והמעסיקות ובהתאם לנסיבות האמורות בבית העסק, הרי שניתן להחליט על תדירות ההדרכות.