טיפים לבניית תכנית עסקית

רונן פנחסוב

טיפים לבניית תכנית עסקית

בעל עסק חדש או קיים המעוניין להתקדם ולשפר את סיכויי ההצלחה זקוק לתכנית עסקית איכותית המגבשת את אסטרטגיות השונות ודרכי הפעולה להשגת המטרות העסקיות, תכנית עסקית לטווח הקצר ולטווח הארוך כוללת מידע לגבי העסק תיאור השירות או המוצר, תיאור השוק, המתחרים, לתכניות לעסקים עשויים להיות מספר מטרות וישנם כללים מוסכמים לבניית תכנית עסקית מקצועית, ישנם מספר טיפים לבניית תכנית עסקית מוצלחת.

מהי תכנית עסקית?

טיפ ראשון הוא להבין מהי תכנית עסקית והגדרת מטרותיה, תכנית עסקית הינה כלי ניהולי הנועד לתאר את העסק את המוצר או השירות, הדרכים לשווקם וליצירת רווחים, תכנית עסקית מתארת את הסביבה העסקית את השיווק ,לקהל היעד לתכנית עסקית עשויות להיות מספר מטרות ויש להתאימה למטרות, המטרה העיקרית של תכנית עסקית הינה בחינת הפוטנציאל והכדאיות של העסק מה היעדים והעתיד שלו וכיצד הוא מתכוון להגשימם? את הסיכונים וההזדמנויות ובכלל האם כדאי לפתוח את העסק או להשקיע בעסק הקיים, תכנית עסקית משמשת גם לכלי בקרה בשלב מאוחר יותר של יישום התוכנית ולבחון האם היעדים הושגו ומה היו המכשולים בדרך. מטרות נוספות של תכנית עסקית הם לגייס הון ממשקיעים או לקבל הלוואות מגופים פיננסים, ללא תכנית עסקית מקצועית בעלי העסק לא יוכלו לשכנע את המשקיעים והגופים הפיננסים להאמין בעסק.

מבנה מקובל של תכנית עסקית

טיפ נוסף לבניית תכנית עסקית הוא שמירה על מבנה נכון קריא ורציף, יש לכלול בתכנית עסקית: שער עם פרטי העסק, הסבר פרטי ההתקשרות תוכן עניינים, מסודר ומובנה, תקציר מנהלים משכנע, חזון החברה, תיאור העסק המוצרים או השירותים, תיאור השוק, חזקות חולשות הזדמנויות ואיומים, תחזיות פיננסיות, סיכום ומסקנות.

הגדרת מטרות התכנית העסקית

טיפ נוסף בבניית תכנית עסקית היא להגדיר את מטרות התכנית ולהתאימה לקהל שאמור לקרוא אותה, אם התכנית נועדה לבעלי העסק לבחינת הכדאיות חשוב לפרט את המטרות העסקיות ואת האסטרטגיות השיווקיות והדרכים להתמודד עם התחרות, את האתגרים, הקשיים והסיכונים, אם התכנית נועדה להציג לבנקים את העסק חשוב להתמקד בצד הפיננסי הכלכלי ותכלול התייחסות לעניין המימון ההשקעה הנדרשת והיכולת להחזר ההלוואות וההשקעות, אם התכנית מיועדת להצגה בפני קרנות הון סיכון ההתמקדות תהיה בפוטנציאל בסיכונים של העסק חזקות וחולשות של הקניין הרוחני והחדשנות של העסק. 

התאמת תכנית העסקית לסוג העסק

טיפ נוסף חשוב להתאים את התכנית לטיב העסק תכנית לסטרטאפ תהיה שונה מתכנית עסקית לעסק לייבוא ושווק מוצרי צריכה, יש לשים דגש על התכונות הייחודיות השונות של כל עסק, חשוב לערוך בדיקה מקיפה והכנה יסודית לפני כתיבתה, תכנית עסקית צריכה להיות אמינה ומגובה בנתונים מחושבים היטב, רצוי להסתייע באנשי מקצוע המתמחים בתחום זה כדי לבנות תכנית עסקית מקצועית ואיכותית.