ייבוא לעסק – כיצד מתחילים?

רונן פנחסוב

ייבוא לעסק - כיצד מתחילים?

בתי עסק רבים ושונים נדרשים לעתים להפגין בקיאות מסוימת בהיבטי ייבוא, וזאת לאור המוצרים המשווקים על-ידם.

בתי עסק העוסקים בתחום הצעצועים, בתי עסק המשווקים תוספים תזונתיים ועד למוצרים פרטניים אשר לא ניתן למצוא אותם בחנויות מתחרות ובכך הופכים את עצמם ליבואנים ייחודיים בתחומם.

ועם כל זאת, הרי שמלאכת הייבוא והייצוא, זאת לצד ניהולו התקין והשוטף של בית העסק, עשוי בהחלט להביא עמו מורכבות רבה, ולהותיר בעלי ובעלות עסקים אל מול לוח זמנים צפוף ועמוס המשלב בין ניהול היבטיו השוטפים של העסק לבין היבטי ייבוא.

כיצד מייבאים מוצרים?

ראשית כל, כדאי לדעת כי על-פי חוקי מדינת ישראל, כל מוצר אותו מייבאים למדינת ישראל, מצריך או אישור או רישיון לייבואו ארצה.

על-כן, ראשית כל, על היבואן לבחון כי הוא אכן יכול לייבא את המוצר ולהעבירו במכס. יש לדעת כי היו מקרים מעולם, וכבר היו גורמים אשר ביקשו לייבא אי אלו מוצרים ונתקלו בפקידי מכס שאינם מאשרים זאת לאור העובדה שאין כל אישור או עמידה בתקינה הישראלית.

על המבקשים ליבא אם כן, חל הצורך להתעדכן באתר משרד הכלכלה אשר יצר מדריך מלא ומקיף ליבואנים ובו ניתן להתעדכן בכל השאלות ובכל ההיבטים הנדרשים לייבוא מסחרי וכן בייבוא אישי.

הייבוא בכללותו לישראל הינו חופשי. חלק ניכר מן המוצרים אף אינם מצריכים אישור מיוחד.

ועם זאת, כאשר כן מדובר במוצרים הנוגעים לבריאות או בטיחות הציבור, התחיקות הן ברורות ונוקשות.

את הדרישות והסיווגים השונים ניתן למצוא בסיווגי המכס, ובכך להתעדכן בכל הפרטים הנדרשים.

לצד זאת, על האדם המבקש לייבא לבית העסק, להנפיק אישור או רישיון יבואן.

יש לדעת כי האישורים הופכים לסבוכים ומורכבים יותר תוך שמדובר בתוספי תזונה, צעצועים או דברי מזון שונים.

היעזרות בגורמי מקצוע

רבים ממליצים לבעלי ובעלות עסקים שלא לגרוע מתקציב זמנם המעוט בין כה וכה, ולהיעזר בשירותיהן של חברות המתמחות בשירותי שילוח בינלאומי.

חברות דוגמת Active Foewarding עליה ניתן למצוא פרטים נוספים באתרה: https://activeforwarding.co.il/ , מספקות לבעלי עסקים את כל המידע הנדרש ומספקות שירות מקיף הכולל מעטפת מלאה החל מן הבירורים והאישורים הנדרשים, דרך בחירת אפיק השילוח (ימי או אווירי לרוב) ועד להבטחת הגעת המטען עד למעוז חפצו.

המלצתי הכנה היא להיעזר בשירותיהן של חברות אלו, ובכך להקדיש את הזמן למלאכת ניהול העסק המצריכה לא פחות שימת לב, ואף יותר.