ייעוץ עסקי למעבדות

רונן פנחסוב

ליווי פיתוח והקמת סביבת עבודה מעבדתית איננה יכולה לדמות ולו במעט לפיתוחה של סביבת מחקר ממוחשבת , לצורך הדוגמה.

בעוד שבחברות הייטק במובנה הקלאסי של המילה, הרי שהצורך הוא ברכישת מחשבים, בשכירת שטח עבודה וכן כוח עבודה מיומן הן בהיבט הניהולי והן בהיבט האופרטיבי, המרחב המעבדתי נתון להרבה יותר רגולציה, וכן להשקעה בציוד טכנולוגי מורכב ומתקדם.

עוד לפני התכנית העסקית

נהוג להסתכל על יסודותיו של העסק מתוך התכנית העסקית.

למעשה, כמעט שבכל בית עסק שפונה אלי בטרם שלב ההקמה, אני עונה מיד שאי אפשר להתחיל בעבודה אלא לאחר שנרקום את התכנית העסקית.

גם כאן הדבר הוא נכון, אולם עלינו לקחת בחשבון עוד פרט אחד "קטן": הצורך ברישיון.

מעבדות רפואיות נחשבות לסביבות עבודה בעלות רגישות גבוהה, ועל-כן הן טעונות רישוי. וודאי שאין זו הפתעה עבור מי שניגש כבר אל העסק ושגמר אומר בלבו להקימו, אולם התהליך איננו עניין של מה בכך, ועלינו להיערך לכך מבחינת זמן.

עמידה בתקנות משרד הבריאות

כדי לקבל את רישיון העסק הנדרש עבור קיומה ותפעולה של מעבדה רפואית, עלינו לוודא שאנו עומדים בכל התקנות הנדרשות מטעם משרד הבריאות. זכרו שמשרד הבריאות יכול גם לדחות את בקשתינו.

ישנה רשימה ארוכה ומפורטת אשר מנחה את בעלי המעבדות בכל ההנחיות הנדרשות על-פי חוק.

כל התכנונים הללו ועוד, צריכים ומוכרחים להילקח בחשבון במסגרת התכנונית של המעבדה ומדוע?

לאור העובדה שלא ניתן לקבל את האישור אלא לאחר שהמעבדה הוקמה כמובן. תידרש בדיקה קפדנית ומקיפה שתבחן את מידת אטימותה של המעבדה, אוורור תואם, קיומם של מתקנים שונים הדואגים לביטחונם של הנוכחים, מנהל עבודה האמון על הצוותים, איש מקצוע שגם יהיה ממונה בטיחות בעבודה ועוד.

ועכשיו לתכנית העסקית!

אגיד זאת בכנות: זאת יכולה להיות פיצרייה, וזה יכול להיות תאגיד רחב ידיים – כולם ככולם צריכים וזקוקים לתכנית עסקית.

גם אם ישנם דברים מובנים מאליהם בפתיחת העסק, ניהולו ותפעולו השוטף, הרי שאנחנו צריכים שהכל יהיה כתוב לפנינו בצורה מפורטת וגלויה. זה יאפשר לנו להיות עם 2 רגליים על הקרקע ולבצע את הצעדים הנדרשים באופן נכון ומסודר.

כמה דגשים על תכנית עסקית למעבדות:

  • כוח אדם והיררכיה – עלינו לבסס את ההיררכיה של בית העסק. במקרה הזה, וכדי שנעמוד בכל התקנות הנדרשות על-ידי משרד הבריאות, הרי שעלינו גם לקבוע מי הם בעלי המקצועות השונים שיחזיקו בעמדות דוגמת ניהול כוח האדם וכן תקנות הבטיחות השונים.
  • לקוחות – עלינו לקחת בחשבון את קהל הלקוחות שלנו, כמה זמן הם עשויים לדרוש מאיתנו? כיצד מתמחרים זאת נכון? כאן אין מדובר בעסקה של "שגר ושכח", ולעתים קרובות במתן אספקה של מחקרים או של ציוד מעבדתי, הרי שישנו קשר המשכי עם הלקוח ולעתים קרובות גם קשר טכני ותפעולי.
  • ספקים – מי הם הספקים שלנו? מה הן העלויות? כיצד ניתן לצמצם ככל הניתן את ההוצאות הצפויות? ומתי צמצום ההוצאות יוביל לפגיעה באיכות?
ייעוץ עסקי למעבדות

שיווק - גם בתחום המעבדתי

שיווק העסק הוא חלק בלתי נפרד מניהולו, והוא בהחלט איננו פוסח גם על ענף הרפואה והמחקר.

מה שחשוב אף יותר הוא לדעת כיצד לפנות אל הקהלים הנכונים, שהרי לא כל אחד ואחת הגולשים בפייסבוק, ירצו להזמין כימיקלים, וכן לא כל אחד ואחת יחפשו מושגים מקצועיים כאלו ואחרים ברשת.

אני ממליץ בחום לכל בעל ובעלת עסק, גם אם מדובר בעסק שפונה לנישות מאוד נקודתיות, להקים אתר אינטרנט תדמיתי שייצג אותם נאמנה.

אתר אינטרנט הוא הבסיס לשיווק דיגיטלי, והוא יכול לאפשר לנו להחליט בשלב מאוחר יותר באשר לאפיקים השיווקיים שאליהם נפנה.

ציוד מעבדה

בשביל שתהיה מעבדה, אנחנו זקוקים לציוד מעבדה, ולשם כך ניתן לפנות למספר ספקים שונים הקיימים בתחום.

בין הספקים השונים הפועלים בישראל, ניתן למצוא את חברת ש.ל מורן בע"מ, חברה העוסקת בייבוא, הפצה ומכירת ציוד ומכשור מעבדתי.

ש.ל מורן לא אינם רק משווקים את מרכולתם, אלא גם מסייעים באיפיון נכון ומותאם לצורכי הלקוח וכן בהתקנתו.