מוציאים לאור ספר? שימו לב לאותיות הקטנות

רונן פנחסוב

מכונת כתיבה

בין אם מדובר בהוצאת ספר לאור שב-50 עותקים ובין אם מדובר בעשרת אלפים עותקים, הרי שישנו תהליך אותו תצרכו לעבור, ומומלץ שתלווה אותו חברת הוצאה לאור המתמחה בנושא.

הוצאת ספרים לאור מחייבת הגהה, עריכת הטקסט, עריכה לשונית, עימוד ועיצוב, הכנת ועיצוב הכריכה, הפקת מסת"ב ועד למסירתם של עותקים המוגדרים כחובה בעבור הספרייה הלאומית של ישראל.

נשמע קשה? מסיבה זו רבים נוטים לבחור בהוצאה לאור גדולה ומוכרת אשר תלווה את הנושא מתחילתו ועד לסופו; עם זאת חשוב לשים לב היטב לאותיות הקטנות, ולרוב – ייתכן והחלטתם תהא דווקא לעבור להוצאה עצמית לאור, יחד עם ליווי פרטני במידת הצורך.

הזכויות על הספר

הרעיון השגור בקרב ההוצאות לאור הוא די זהה בין שלל החברות השונות הקיימות בשוק; חברת ההוצאה לאור היא זו אשר מממנת את תהליך הוצאתו של הספר לאור, והסופר מקבל תמלוגים בעבור המכירות.

אחד מן ההיבטים שמידת משקלם איננה ברורה דיו לרבים מן הכותבים היא נושא זכויות היוצרים – חברות ההוצאה לאור הגדולות מבקשות לקבל לידן את הזכויות על הספר, ומכאן שהסופר רואה רווח מועט מאוד אם בכלל.

הוצאה לאור עצמית לעומת זאת, מאפשרת לסופר לשמור על זכויותיו וליהנות מכל הרווחים. למעשה, יותר ויותר סופרים כיום, בוחרים להוציא את ספרם באופן עצמאי, וזאת כדי למנוע עוגמת נפש רבה.

אך אם נדרשתי להשתתפות חלקית?

גם בקרב חברות ההוצאה לאור הבינוניות הדברים לא תמיד נוטים לטובתם של הסופרים. התנאים אמנם יותר מיטיבים, אולם  לצד זאת, ישנן חברות המבקשות הן השתתפות עצמית סמלית מסוימת, והן את הזכויות על הספר.

במידה ואינכם מוצאים את הסכום הנדרש כדי להידרש להוצאה עצמית לאור, הרי שלעתים אין ברירה אחרת אלא לקבל שירות מחברות הוצאה לאור בינוניות וגדולות; אולם אם אין אלו פני הדברים, הרי שעשו כל שביכולתכם כדי להשאיר את זכויות היוצרים בידיכם.

מה המשמעות של מסירת זכויות על ספר?

זכויות יוצרים על ספר, משמעו שאף אדם או גורם אחר איננו יכול להעתיקו באופן מלא או חלקי, לסרוק ולהשתמש בצילום שלו לצרכים מסחריים או לערוך כל פעולה בעלת אופי מסחרי הנוגעת לתכנים שבספר.

אום כאשר מעניקים את זכויות היוצרים עבור אדם אחר, כאשר במקרה הזה מדובר בחברת ההוצאה לאור, הרי שהיא גם מקבלת לידיה את האפשרות לעשות בו כל אשר עולה על דעתה. זאת כמובן, אלא אם ישנו סעיף המגביל אותה במסגרת חוזה ההתקשרות.

רבים אשר מסרו את הזכויות ואשר אפשרו לחברות ההוצאה לאור לערוך שינויים, הרגישו שספרם אשר עבר עריכה לשונית משמעותית, איבד מן האופי הייחודי ששיקף אותם.

לליווי וייעוץ בנושא הוצאה לאור עצמית, ניתן לבקר באתר ליתם הוצאה לאור: https://www.litom.org/