מחשבות טורדניות אצל בעלי עסקים

רונן פנחסוב

מחשבות טורדניות אצל בעלי עסקים

אדם שפותח עסק אמור להיות מומחה בתחום העיסוק שלו, אך גם מומחה בניהול של העסק על כל רבדיו. אחת הבעיות של בעלי העסקים היא העובדה שאין להם מספיק ידע ניהולי והם חושבים שהידע המקצועי שיש ברשותם, יוביל אותם להקמת עסק מצליח. העובדה שעסקים רבים קורסים נובעת מהעובדה שאין למנהלים ידע בניהול השוטף. 

אי הבנה בניהול העסק

מי שאינו יודע לנהל צריך להבין זאת ולפנות ליועץ עסקי שילווה אותו לאורך כל הדרך מההקמה של העסק, או לחלופין ייכנס לסיוע בעסק קיים. זאת כיוון שכאשר הבעלים של העסק מבין שהוא נמצא ככל הנראה בבעיה, הוא מוצף בשפע של מחשבות טורדניות על עתידו של העסק.

היערכות לניהול נכון של העסק

היועץ העסקי מבצע הכרה רוחבית של העסק באמצעות המנהל והעובדים, כדי להבין את אופן ההתנהלות ואת הבעיות שקיימות בתפעול השוטף. לאחר מכן הוא בוחן את המצב הפיננסי של העסק, המצב בחשבונות הבנק, הלוואות, מחויבויות שונות, רמת ההכנסות, רמת ההוצאות, תזרים המזומנים ודוחות רווח והפסד של כל אחת מהמחלקות בנפרד. 

לא אחת בעל העסק מבין שקיים הפסד כספי בעסק, אך הוא אינו מבין ממה הוא נובע. כאשר היועץ מכין דוחות רווח והפסד של כל יחידה בנפרד או של כל מחלקה בנפרד, הוא רואה מיד איזו מחלקה מרוויחה ואיזו מחלקה מפסידה. יש מצבים שבהם המחלקה שמרוויחה כסף מכסה בכל חודש את ההפסדים של מחלקה אחרת ולכן יש לסגור את המחלקה ההפסדית ולאפשר למחלקה שמרוויחה כסף לצמוח וליצור הכנסות ורווחים נאים.

שינויים בעסק

המיומנות והניסיון הרב של היועץ העסקי מובילה לשינויים שיש לבצע בעסק. לעיתים מדובר בפיטורים של עובדים שהם לא אמינים או שאינם מבצעים את עבודתם כראוי, לעיתים הדבר נובע עקב עודף כוח אדם, אבטלה סמויה או סיבות אחרות. בכל מקרה השינויים הללו יוצרים אופק חיובי בפעילות העסקית וכבר תוך פרק זמן קצר אפשר לראות הטבה בקטגוריות רבות.

ההוצאות קטנות יותר לאור פעולות של התייעלות שבוצעו כמו החלפת ספקים מסוימים, ההכנסות גדלו עקב הדרכות והכוונות לאנשי המכירות, אשר הובילו להגברת המכירות. יש העמקה בגבייה, הלקוחות משלמים על פי תנאי התשלום שנקבעו איתם וחשבון הבנק כבר לא נמצא בחריגה.

אם יש רצון לבצע פיתוח עסקי, היועץ מסייע לעסק להגיש בקשה לקבלת הלוואה בערבות מדינה שתאפשר לפתוח דף חדש בעסק.