מנהל פיתוח עסקי – מה הוא עושה וכיצד הוא משפיע על העסק

רונן פנחסוב

כשאנחנו מחליטים לפתח מוצר או שירות לעסק, אין זה מספיק רק לייצר משהו מקורי, לייצר משהו שיכול להשתלב בשוק ולספק מטרות שונות שעל פניו אין להן מענה בשוק או יש מענה לא מספק, אלא אנחנו צריכים לדעת איך להגיע אל הקהל שמחפש וזקוק לאותו מוצר או שירות, אנחנו צריכים לדעת כיצד למכור לו אותו. 

לשם כך בדיוק, אנחנו צריכים לעבור תהליך של פיתוח עסקי ולמנות גורם מקצועי שיהיה אחראי על כל התהליך. אותו גורם אמור להבין כמובן מה הן המטרות שלנו, מה הם היעדים וכמובן מה אנחנו יכולים להשקיע בשביל שאכן נוכל להוציא את זה לפועל. 

צריך לומר, מנהל פיתוח עסקי יכול לעבוד בשתי רמות, או לחילופין אנחנו יכולים למנות שני סוגים של מנהלי פיתוח. רמה אחת היא כללית, רחבה, פיתוח של כל העסק, מתוך כוונה להכניס אותו אל שווקים חדשים, לשלב אותו בפלטר פומות חדשות, לייצר שיתופי פעולה ועוד

רמה אחרת של מנהל פיתוח עסקי היא יותר ספציפית והרעיון הוא שהמנהל יהיה אחראי על פיתוח מוצר מסוים וידע להכניס אותו לשוק. בחברות גדולות נהוג הרבה פעמים להשתמש בפונקציה הזאת, על מנת להציב איש מקצוע שיהיה אחראי ספציפית על התהליך. 

לפני שנסביר, מה בדיוק צריך לדעת מנהל פיתוח בשביל לבצע את העבודה שלו כמו שצריך, חשוב להדגיש שיש חברות, עסקים, שמעדיפים להעסיק גורם חיצוני שיהיה אחראי על התהליך. במידה ואין בתוכן איש מקצוע שיכול לבצע את העבודה ברמה גבוהה, אז הן מעדיפות לעשות את זה דרך מיקור חוץ. מן הסתם, חברות גדולות יכולות להרשות לעצמן להעסיק מנהל פיתוח כשכיר, וסביר להניח שהן יעדיפו לעשות זאת, על מנת שתהליך העבודה איתו יהיה הרבה יותר קרוב, יהיה הרבה יותר זמין. 

מה בדיוק עושה מנהל פיתוח עסקי?

כאמור, יש שתי רמות של מנהלי פיתוח, אחד מתייחס לעסק כולו והשני מתייחס לפרויקטים ספציפיים. בשתי הרמות העבודה יש צורך לעבוד בגישות דומות, עם כלים דומים, כשההבדל הוא המינון, הגודל, רוחב היריעה בו משתמשים. 

למשל, בשני המקרים צריכים להכיר את היתרונות והחסרונות של העסק, בשביל לדעת במה אפשר להשתמש, איפה אפשר לפעול, את מה צריך לחזק וכיצד ניתן לעשות את זה. 

בשני המקרים, יש להשתמש בפלטפורמות שיווקיות שונות, בין אם מדובר בפלטפורמות דיגיטליות ובין אם מדובר בפלטפורמות אחרות, שיכולות להביא לחשיפה של העסק או של מוצרים ושירותים מסוימים, לשווקים וקהלים חדשים. 

נקודה נוספת, זה כל מה שקשור לשיתופי פעולה, כל מה שקשור לעבודה מערכתית של העסק, מתוך כוונה להביא למיקסום האפשרויות ולנסות להשיג את התוצאה הטובה ביותר. היכולת לבצע תהליך ועבודה רב מערכתית היא משמעותית בהשגת המטרה הסופית של כל מנהל פיתוח.