תאונת עבודה לעצמאי – מה עליכם לעשות?

רונן פנחסוב

תאונת עבודה לעצמאי - מה עליכם לעשות?

קשה להתווכח עם העובדות – העצמאים במדינת ישראל מרגישים מוזנחים, מרגישים מופלים לרעה, חשופים אל מול מערכת שלא באמת יודעת לתת להם את המענה הנכון.

נכון, ישנן מגרעות רבות לאופן שבו מדינת ישראל מתייחסת לבסיס הכלכלי החשוב ביותר עבורה, אולם עצמאים רבים אשר חוו תאונת עבודה, גם אינם יודעים כיצד למצות את זכויותיהם על הצד הטוב ביותר. רווחת אף התופעה ובה עצמאי איננו שוקל לדווח על פציעתו, וזאת כיוון שהוא סמוך ובטוח כי אין כל מענה עבורו.

לא כך הם פני הדברים.

דעו את זכויותיכם

כל עצמאי אשר חווה תאונה במסגרת עבודתו ואשר משלם את דמי הביטוח הלאומי כנדרש (מרבית הסיכויים שאם אינכם עוברים על החוק, אז הרי שאתם משלמים סכום נכבד לביטוח הלאומי). אתם משלמים? מצוין, אני כאן כדי לבשר לכם כי אתם זכאים לקבלת קצבאות מטעמו של המוסד לביטוח לאומי, וייתכן מאוד שתוכלו לב תגמולים שונים.

כל אלו חוזרים אל תחיקה במדינת ישראל המגדירה מתוקף תפקידו של הביטוח הלאומי, כי כל תאונה אשר איראה בדרך או במהלך העבודה, הרי שהיא נחשבת לתאונת עבודה, זאת לרבות עובד עצמאי אשר עסק במשלח ידו.

יש לפציעה שלכם תוקף

הזמן איננו משחק לטובתכם, ובאם נפגעתם בתאונת עבודה, הן כשכירים והן כעצמאיים, הרי שחשוב לפנות בהקדם האפשרי וזאת לצורך קבלת דמי פגיעה.

לקבלת דמי פגיעה ניתן לפנות אל המוסד לביטוח לאומי עד 90 יום מן המועד בו התרחשה התאונה.

חשוב להפריד בין הדברים, ישנה תביעה לקבלת דמי פגיעה שהינם קצבה המשולמת בעבור כל אותם הימים שבמסגרתם לא עבד העובד העצמאי לאחר קיום התאונה.

תביעה לקצבת נכות לשם הדוגמה, היא מאפשרת לעובד לקבל קצבעה חודשית קבועה או מענק חד פעמי.

גם כאן, היכולת שלנו לתבוע את המוסד לביטוח לאומי קצובה בזמן, ועליכם לעשות זאת עד שנה ממועד הפציעה. 

האם כדאי לעשות זאת לבד?

כיאה למוניטין השלילי שרכש לעצמו הביטוח הלאומי במרוצת השנים, הרי שההמלצה הגורפת היא להיעזר בשירותיו של עורך דין תאונת עבודה אשר יבחן את פרטי המקרה לעומקם.

מומלץ להיעזר בעורך דין עוד בטרם הגשת התביעה ולא במהלכה.

במסגרת זו, עורך הדין ינחה אתכם לביצוע כלל הפעולות הנחוצות לצורך מיצוי הזכויות לרבות חשיבות הדיווח אל הקופ"ח למען תיעוד המקרה באופן מפורט, ביצוע תיעוד קפדני ככל הניתן של האירוע עצמו ותוצאותיו, תיעוד כלל המסמכים הרפואיים הנלווים לתהליך ההחלמה והשיקום, וכן גיבושם לכדי תביעה מסודרת באמצעות טופס הגשת תביעה לתאונת עבודה אל מול הביטוח הלאומי.