תוכנית עסקית לאפליקציה

רונן פנחסוב

תחום האפליקציות כיום עשיר במגוון של אפליקציות ייעודיות לשימושים שונים. בכל סטארט-אפ מצליח הסוד להצלחה שלו טמון בצוות, אולם בחירת המודל לתוכנית העסקית מהווה את אחד התהליכים החשובים ביותר בכדי ליצור מנגנון הכנסות ובחינת התוכנית העסקית שתתאים לצרכי קידומה של האפליקציה.

חשיבותה של התוכנית עסקית לאפליקציה לפני פיתוח

בניית תוכנית עסקית הינה צעד הכרחי להגדלת סיכויי הצלחתה ובעיקר מהסיבה שמודל עסקי עשוי לחסוך עשרות אלפי שקלים, זמן ויהיה מפורט ומסודר בפני העיניים שלכם על כל התהליכים בפיתוח אפליקציות החל מלמידת ובחינת השוק והמתחרים והצורך האמיתי של האפליקציה, בחירת חברת פיתוח אפליקציות ושימוש בנתונים מוחשיים ועד לפיתוח האפליקציה ושיווקה שמטרתה לתת מענה לבעיה מסוימת. כאשר תוכנית עסקית בנויה היטב, היא מעגנת אותנו למציאות ומעידה על מצב העסקי בבחינת העלויות הפיננסיות על כל מרכיביה: הוצאות, הכנסות, מקורות מימון , בניית אסטרטגיה, מציאת חלון הזדמנויות ויכולות תכנון לביצועים בצורה נכונה על מנת להתחיל מנקודת פתיחה טובה ובחירת הצעדים החכמים להמשך הדרך.

כיצד בונים תוכנית עסקית לפיתוח אפליקציות

בשלב הראשון – שלב המידע בו מבינים אוספים וחוקרים את הבסיס ומטרות עסקיות של האפליקציה, כלומר מה היעדים שלה, האם היא מכוונת למכירות, לסייע בהתנהלות יומיומית או בכלל אפליקציה להורדות. מבחינת המוצר החשיבה על תכונות האפליקציה, מה היא מבקשת לפתור והייעוד שלה, איזו חווית משתמש היא מציעה, איזה שירותים היא תציע ומה השלבים שיצטרך לעבור. ברמת הצוות, כיצד הוא משלים את ההטעמה באפליקציה, מה הניסיון והייחוד של הצוות. 

לאחר מכן, ברמת המאקרו, הענף יש להבין אילו בעיות וחסמים קיימים, מהי הבעיה העיקרית שהאפליקציה פותרת, מי המתחרים שלנו. בנוגע למתחרים, האם יש אפליקציות דומות, מה הפתרון שלהם, הם יש בעיה שהם אינם מצליחים לפתור, האם יש לכם יתרונות. לצד המתחרים, יש להגדיר מיהם הלקוחות שלנו ומהי הפעילות השיווקית הרלוונטיות ביותר על מנת להגיע אליהם תוך בחינת קריטריונים של קהילה מסוימת, קבוצת גיל, הרגלי צריכה וקנייה ובגדול, מהו עולם התוכן שלהם. כך גם ברמת התמחור וצפי הכנסות מפיתוח האפליקציות בעלויות ראשוניות כמו: עלות הפיתוח, משכורות, עלות שיווקית בפרסום וקידום.

בשלב השני – שלב בו אנו מסיקים את התובנות שלנו באמצעות מודל SOWT שמתמקד ברמת המיקרו, הסביבה הפנימית בחוזקות וחולשות של האפליקציה שלנו וברמת המאקרו, בסביבה החיצונית של האיומים וההזדמנויות של האפליקציה שלנו. מודל זה מסייע להבנה ובנייה נכונה בפיתוח אפליקציות בצרה מקיפה וממוקדת. 

ובשלב השלישי – לפיתוח באמצעות UX UI (חווית ממשק וחווית משתמש) וצוות המפתחים והבודקים של האפליקציה, באיזו מערכת הפעלה ל Apple או Android, שימוש בקוד פתוח או סגור. לאחר מכן, תפעול האפליקציה בעזרת התוכנית השיווקית שקובעת את ההשקעה הכספית, באילו אפיקים נשתמש בפרסום, באיזו פלטפורמה לפרסם את קידומה ועוד. התוכנית השיווקית תתבסס על התובנות שיצרנו הודות למודל ה SWOT וקבלת החלטות אל מי האפליקציה פונה, על איזה צורך היא עונה וכיצד היא בנויה בחוויית המשתמש שלה.